Műszaki Vizsga Zöldkártya Belépés
MVZ KezdőoldalFriss hírekCikkekAutós FórumAutós képekRegisztrációMagunkrólMédiaajánlatKapcsolatMenü

A gépjármű fényszórók ellenőrzésének technológiai műveletei

5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet

2.1. A vizsgált jármű terhelési állapota a járműkategóriától függően

- M1, M2, M3 kategóriák és N kategória, teherhordó felülettel és a pótkocsit vontatók: terheletlen jármű és egy személy a vezetőülésen,

- N kategória, nyergesvontatók: terheletlen jármű (félpótkocsi nélkül vagy terheletlen félpótkocsival) és egy személy a vezetőülésen.

2.2. A gépjármű fényszóró ellenőrzésének műveletei
a) Az ellenőrző készüléket a jármű elé helyezve be kell állítani:
- a gépkönyv előírása szerint a készüléknek a haladási irányban mért távolságát a vizsgálandó fényszórótól,
- a készülék tájoló egységének használatával a készülék optikai tengelyének és a jármű hosszirányú felezősíkjának párhuzamosságát,
- a készülék optikai tengelyének magasságát a fényszóró optikai tengelyének magasságába 2 cm pontossággal,
- a jármű hosszirányú felezősíkjára merőleges irányban a készülék és a fényszóró optikai tengelyének vízszintes irányú egybeesését (eltérése jobbra és balra 2-2 cm lehet).

b) Ha a jármű fényszórója terhelésfüggő magasságállítóval van ellátva, a vizsgálatkori terhelési állapotnak (terheletlen állapot) megfelelő helyzetbe kell állítani.

c) A jármű tompított fényszóróját bekapcsolva, az ellenőrző készülék ernyőjén ellenőrizni kell a sötét-világos határvonal kontúrosságát és alakját az ernyőn lévő jelzésekkel összehasonlítva.

d) A sötét-világos határvonal lefelé vetítési irányát meg kell határozni és össze kell hasonlítania jármű adattábláján szereplő, a tompított fény kezdeti függőleges elhajlására előírt %-értékkel.

Megjegyzés: 1% megfelel 10 m-enként 10 cm lefelé vetítésnek. Megengedett eltérés + 0,5% ( + 5 cm/10 m).

e) Ha az adattábla hiányzik, a tompított fényszóró fénykibocsátó felülete alsó peremének a talajtól mért „h” távolságát meg kell mérni és a vetítési irányt a következők szerint értékelni. A megkövetelt lefelé vetítési irány:

A fényszóró magassága A vetítés iránya

legfeljebb legalább    
h < 0,9 [m] -1% - h 40 100 [%]
h > 0,9 [m] -1,5% - h 40 100 [%]

Megjegyzés: A „-” előjel lefelé vetítést jelent.

f) Meg kell határozni a sötét-világos határvonal töréspontjának oldalirányú eltérését a jármű hosszirányú felezősíkjával párhuzamos iránytól. A megengedett eltérés balra 2,5 cm/10 m, jobbra 10 cm/10 m.

g) Terhelésfüggő magasságállító ellenőrzése: „teljes terhelés” helyzetbe kell állítani. A lefelé vetítésnek mindkét tompított fényszórón azonos mértékben növekednie kell. A megengedett eltérés: 1% (10 cm/10 m).

h) A távolsági fényszóró ellenőrzése:

Ha a járművön:
- terhelésfüggő magasságállító van, „terheletlen helyzet”-be vissza kell kapcsolni,
- egymás mellett két világítótest van, az ellenőrzést külön kell végrehajtani, a nem vizsgált világítótestet le kell takarni.

Ellenőrizni kell a berendezés ernyőjén a legerősebben megvilágított terület elhelyezkedését.

Megfelelő a fényszóró vetítési iránya, ha a legerősebben megvilágított terület középpontja közelítőleg egybeesik a készülék ernyőjén az optikai tengelyt jelző ponttal.

i) A ködfényszóró ellenőrzésekor a fényszóró ellenőrző készülék elhelyezése megegyezik a tompított, illetve távolsági fényszóró vizsgálatára vonatkozó elhelyezési előírásokkal. A megvilágított terület elhelyezkedésének ellenőrzésekor a terület felső határa nem lehet magasabban, mint a tompított fényszóró sötét-világos határvonala.


Műszaki vizsga emlékeztető


Honlap készítés | C 2008-2012 Műszaki Vizsga Portál | Felhasználási feltételek | Médiaajánlat