Műszaki Vizsga Zöldkártya Belépés
MVZ KezdőoldalFriss hírekCikkekAutós FórumAutós képekRegisztrációMagunkrólMédiaajánlatKapcsolatMenü

Az autója sokat fogyaszt? Magas a fogyasztás?

Előfordul, hogy úgy érezzük, hogy a gépkocsink túl sokat fogyaszt. Ennek a megállapítására több megoldás is találhatunk!

Magas üzemanyag fogyasztás házi megállapítása:

Költségtakarékosabb megoldás, ha autónk magas fogyasztását házilag próbáljuk megállapítani. Elmegyünk egy benzinkútra és csurdultig tankoljuk az autónkat (még a pisztoly le nem kattan). A napi számlálót lenullázzuk és vegyes üzemben (városban és lako t területen kívül) közlekedünk a tank majdnem üres állapotáig (400-500 Km). Persze ezt nem kell egyhuzamban megtenni!

Ha a tank kifogyoptt, akkor a gépkocsit újra "kattanásig" tankoljuk majd leolvassuk a betankolt liter. Innentől nagyon egyszerű a dolgunk! Elosszuk a betankolt literek számát a megtett kilométerrel majd az eredményt megszorozzuk százzal. Így megkapjuk a gépkocsi fogyasztást (amit ugye 100Km-en mérnek)

Ha a gyári értéktől nem térünk el túlzottan (mindenki "lábában" van ±1Liter ezért ha a gépkocsi átlagfagyasztása gyárilag mondjuk 7 liter, akkor a 6-8 teljesen normálisnak mondható. Ha valaki városban használja a gépkocsit, akkor akár 1-2 Liter plussz fogyasztás is jelentkezhet.

Hiba felderítése szervizben:

A másik megoldás, hogy szervizben próbáljuk felderíteni a problémát (már ha probléma). Szervíz körülmények között a magas fogyasztás könnyen kiszűrhető, gyakorlatilag egy egyszerű kipufogó gáz mérésre (CO mérésre) van szükségünk ami csupán néhány percet vesz igénybe.

Üzemanyag befecskendezéses gépkocsi normális értékei kb.:
CO (szén-monoxid)
alapjáraton:
0 - 0,5%
CO (szén-monoxid)
emelt fordulaton
0 - 0,3%
λ (lambda): 0,97 - 1,03
O (oxigén): 5,0 alatt

Karburátoros gépkocsi normális értékei kb.:
CO (szén-monoxid)
alapjáraton:
0 - 2,5%
CO (szén-monoxid)
emelt fordulaton
0 - 2,5%
HC (szénhidrogén): 0 - 1000
O (oxigén): 5,0 alatt

Dízel gépkocsi normális értékei kb.:
K (füstölési tényező)
0 - 3,0

Ha ezen értékeket lényegesen meghaladja a mért érték, akkor gyanakodhatunk magas üzemanyag fogyasztásra. A meghibásodást a következő alkatrészek okozzák a legsűrűbben

Lamdaszonda (Oxigén szenzor)

Lambdaszonda (Oxigén szenzor)A korszerű üzemanyag befecskendezésű gépkocsik egy olyan ellenőrző alkatrésszel vannak ellátva, ami figyeli a kipufogógáz összetételét. Ez az eszköz információt ad a vezérlő egységnek, hogy dúsítsa vagy éppen szegényítse a keveréket. Ha ez az eszköz meghibásodik, akkor nem fog valós értéket közölni és ezért dúsulhat a keverék. A dús keverék többlet üzemanyag fogyasztást jelent!

Ezt a berendezést közvetlenül a katalizátor dob elé a kipufogócsőbe helyezik el!


Motor hűtőfolyadék hőmérséklet érzékelő

Motor hűtőfolyadék hőmérséklet érzékelőVan egy hűtőfolyadék hőmérséklet érzékelő is a gépkocsiban, ami folyamatosan figyeli a motor hőmérséklet változását és a mért értékek szerint utasítja a motorvezérlő egységet, hogy dúsítson vagy szegényítsen a keveréken. Ha ez az alkatrész elromlik, akkor szintén megváltozik az üzemanyag fogyasztás.


Katalizátor dob

Katalizátor dobA harmadik alkatrész a katalizátor, ami még tönkre szokott menni. Legtöbb esetben csak kis mértékben befolyásolja az üzemanyag fogyasztást, gyakorlatilag ha nincs kontrol lambda szonda, akkor észre sem vesszük ha tönkremegy, csak a zöldkártya alkalmával.


  • kipufogó rendszer el van tömődve - a belseje szét van esve
  • légtömegmérő meghibásodás
  • fojtószelep potenciométer hiba

Természetesen még rengeteg alkatrész okozhat magas üzemanyag fogyasztást , de ezek okozzák a legsűrűbben!


Műszaki vizsga emlékeztető


Honlap készítés | C 2008-2012 Műszaki Vizsga Portál | Felhasználási feltételek | Médiaajánlat