Műszaki Vizsga Zöldkártya Belépés
MVZ KezdőoldalFriss hírekCikkekAutós FórumAutós képekRegisztrációMagunkrólMédiaajánlatKapcsolatMenü

Kopogó hang elölről? Kopog a futómű?


A futómű kopogását több alkatrész meghibásodása is okozhatja, vegyük sorra őket!

Alsó lengőkar gömbfej (trapéz gömbfej).

lengőkar gömbfej

Ez az eszköz köti össze a csonkállványt és az alsó lengőkart. Feladata az alkatrészek összekapcsolásán kívül az, hogy a csonkállvány szabadon elfordulhasson úgy, hogy az összeköttetés nem szakad meg. Ha az alkatrész kikopik, akkor lógni kezd és ez okozhat kopogó hangot. A gömbfej nem javítható, újra cseréléssel lehet orvosolni a problémát. A javítás a legtöbb gépkocsinál nem bonyolult művelet 1-2 óra munkaóra számolható el rá. Az alkatrész cseréje után futómű állítás szükséges!

Hossz stabilizátor rúd (vagy stabilizátor gömbfej)

Hossz stabilizátor rúd

Minden gépkocsiban található egy mechanikus kanyarstabilizáló berendezés. Ennek az eszköznek a feladata, hogy kanyar menetben ne billenjen akkorát a gépkocsi és az autó tömegközéppontját, lejjebb helyezze.

A stabilizátor lengőkart és a lengéscsillapítót a hossz stabilizátor rúd (vagy stabilizátor gömbfej) köti össze. Ezen az eszközön szintén gömbfejek találhatók, amik biztosítják a szabad elfordulás mellett az alkatrészek összeköttetését. Ezek az alkatrészek menet közben folyamatosan mozognak ezáltal kopnak is. A kopás következtében idővel lógni kezdenek, ami kopogáshoz vezet. Ha ez az alkatrész a hibás, akkor egyenlőtlen felületű úton folyamatos apró kopogó hangot ad.

Szélső kormányösszekötő gömbfej:

Szélső kormányösszekötő gömbfej:

Az előző két alkatrész okozza a legsűrűbben a futómű kopogását, de a szélső gömbfej lógása is okozhat kopogó hangot. Minden alkatrészt a gépkocsi felemelt állapotában meg lehet vizsgálni és kiszűrni a kopogást okozó alkatrészt.


Trapéz szilentek:

Trapéz szilent

A trapézszilet feladata, hogy összekösse a bölcsőt és a lengőkart úgy, hogy az el tudjon mozdulni egymástól. Amikor a gépkocsi halad a lengőkarok fel-le mozognak. A mozgás következtében a szilentek tekerednek. Egy bizonyos idő után ezek az alkatrészek kirepedeznek (gumiból vannak) és elszakadnak. Az elszakadt szilent a lengőkar lógásához vezet, ami bizonytalan úttartást eredményez, súlyosabb esetben erős kopogó hangot hallat.


Belső kormányösszekötő gömbcsukló:

Belső kormányösszekötő gömbcsukló

A kormányműhöz legközelebbi gömbcsukló a „kormányösszekötő gömbcsukló”. Ezek az alkatrészek is tudnak kopogó hangot adni, amikor már nagyobb mértékben kopottak. A futóművet ütések érik menet közben és ezek a illesztett alkatrészek veszik fel az ütések kisebb részét. Az ütések hatására egy idő után (kb. 100 - 150.000 Km ) lógni kezdenek. Ha az alkatrész lóg, onnantól kezdve sokkal gyorsabban romlik az állapota. Egy idő után kopogó hangot is kelt.


Kormánymű persely - fogasléc:

Kormánymű persely - fogasléc

Extra esetben a kormányműben is eltörhet a fogaslécet vezető persely (Daewoo Matiz I-II.), vagy a kopás következtében kikophat a kormánymű mechanika (Suzuki Swift 1997 körüli) A legtöbb esetben a kopást állítócsavar elforgatásával korrigálni lehet, de a perselyek törését jobb esetben a persely cseréjével, rosszabb esetben a kormánymű cseréjével lehet orvosolni. Mindkét esetben a kormányművet ki kell szerelni a gépkocsiból, ami általában egy hosszabb munkafolyamat, ezért költséges is.


Lengéscsillapító szár:

Lengéscsillapító szár:A lengés csillapító szárának lógása is okozhat kopogó hangot, de ez a hiba csak nagyon öreg és elhanyagolt gépkocsiknál jelentkezik. A szervizek alkalmával a gépkocsi lengéscsillapító mérésen esik át, így még idő előtt felderíthető a hiba.


 


Műszaki vizsga emlékeztető


Honlap készítés | C 2008-2012 Műszaki Vizsga Portál | Felhasználási feltételek | Médiaajánlat